Tuesday, December 16, 2008



Tempat seterusnya yang ingin saya cadangkan kepada pembaca ialah Muzium Astronomi Taipei. Muzium ini menjadi bukti betapa sains dan teknologi amat dipentingkan dalam aspek pendidikan negara ini. Sebaik sahaja saya memasuki bangunan muzium ini sudah kedengaran bunyi suara budak-budak. Anggaran saya sekitar umur 7-12 tahun. Semuanya bersedia mendengar taklimat daripada guru mereka tentang aktiviti yang bakal mereka saksikan nanti.


Bangunan yang ada tiga tingkat ini memudahkan anda memahami sejarah astronomi terutama astronomi Cina dan Barat. Cuma maklumat dalam bahasa inggeris akan kurang menyebabkan mereka yang tidak mahir berbahasa cina akan menghadapi sedikit masalah. Namun, gabungan gambar dan kreativiti pihak muzium membuat uji kaji dan reka bentuk memudahkan kita memahami sejarah asas astronomi.

Saya cadangkan supaya anda semua melihat kemampuan masyarakat cina dalam membuat ramalan astronomi dengan menggunakan peralatan-peralatan yang agak kuno tetapi konsep asas mereka masih diamalkan sehingga kini. Muzium ini juga menarik untuk diambil gambar terutama buat guru-guru sains yang pastinya mendapat ilhan untuk mendidik anak murid mereka untuk meminati sains.

Ada panggung 3D yang menarik terutama tentang kembara di Afrika. Gambar gajah begitu hidup dengan konsep 3D ini yang membuatkan anda pasti terkejut atau menjerit apabila terasa haiwan gergasi itu seolah-olah betul-betul di depan mata anda. Ramai juga yang menjerit ketika saya berada di situ.

Baiklah untuk pergi ke sini, anda perlu mengambil MRT merah dan berhenti di Shilin (yang sama seolah-olah untuk pergi ke Muzium Istana Kebangsaan Taiwan itu) dan keluar di pintu nombor 2. Selepas berjalan dan menemukan lampu trafik yang pertama anda bergerak ke sebelah kiri anda sehingga anda bertemu dengan bangunan muzium ini. Perjalanan anda akan mengambil masa lebih kurang 15 minit.

Atau kalau anda malas berjalan, anda boleh mengambil bas dengan menunggu di seberang jalan di depan lampu isyarat pertama yang anda jumpa itu. Bas bernombor 620 perlu anda naiki atau 30 untuk ke muzium ini.

No comments: