Sunday, December 7, 2008

Xinbeitou tempat destinasi saya


Baiklah untuk pengalaman pertama saya di Taiwan, elok kalau saya mulakan dengan kawasan Xinbeitou. Kenapa saya memilih kawasan ini? Mudah sahaja sebab kawasan ini menjadi tempat pertama saya pergi bersiar-siar ketika berada di Taiwan. Selain itu, kawasan ini turut berada dalam lingkungan bandaraya Taipei yang menjadi topik utama saya dalam blog ini. Kawasan ini sebenarnya berada dalam lingkungan kawasan kediaman saya sahaja. Jadi, anda boleh pergi ke kawasan ini dengan menaiki MRT. Sistem MRT di sini begitu meluas umpama di Singapura.


Anda menaiki sistem MRT berwarna merah di Taipei menuju ke Danshui tetapi berhenti di Beitou dan dari sana anda mengambil MRT yang menuju ke Xinbeitou pula. Mudah sahaja. Ada banyak tanda pandu arah dalam bahasa roman yang memudahkan anda untuk melihatnya. Buka mata sahaja.

Kawasan ini terkenal dengan kawasan air panasnya yang sudah lama diusahakan. Saya difahamkan bahawa kawasan ini menjadi satu destinasi kawasan rehat yang terkemuka buat penduduk Jepun dahulu iaitu ketika era Taiwan diduduki oleh Jepun. Kawasan ini telah dimajukan oleh Jepun sebagai satu tempat berehat yang paling terkenal di Taipei. Maklumat lebih terperinci boleh anda lihat apabila melihat Muzium Air Panas Beitou. Malah, kewujudan kawasan air panas ini menyebabkan harga rumah di kawasan ini begitu mahal. Semua rumah di kawasan ini mempunyai sistem air panas semula jadi yang unik.


Saya paling suka melawat kawasan Hell Valley kerana keindahan air panasnya terutam ketika melihat asap air panas meruap ke udara. Suasananya begitu menyegarkan bersama-sama dengan tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa. Ada juga kawasan air panas yang perlu dibayar tetapi harganya berpatutan terutama di Beitou Hot Springs. Lepas penat berjalan-jalan elok panaskan kaki anda sahaja atau anda ke sungai berhampiran dan masukkan kaki anda ke dalam air sungai sahaja. Memang menyegarkan perasaan itu.

Satu lagi tempat yang perlu dilawati ialah Muzium Kesenian Asli Taiwan. Tempat ini menarik kerana memaparkan kehidupan masyarakat asli di Taiwan. Ya, negara ini juga mempunyai masyarakat orang aslinya yang unik dan menarik. Saya berasa kagum dan tertarik dengan keprihatinan masyarakat di sini terhadap kehidupan orang asli mereka. dalam muzium ini anda akan mempelajari kehidupan masyarakat orang asli di sini. Dalam masa yang sama anda mungkin akan tertanya-tanya mengenai asal-usul orang asli di rantau Asia Tenggara kerana memang ada kajian yang mengaitkan orang asli Taiwan dengan masyarakat pribumi di rantau Asia Tenggara.

Sebenarnya tempat yang paling saya kagum ialah perpustakaannya. Reka bentuknya sahaja yang luar biasa menarik minat saya. Sekali pandang perpustakaan itu umpama bangunan pejabat lama atau rumah tetapi penuh dengan pengunjung yang sedang membaca. Saya cadangkan anda melawat ke perpustakaan ini dan bandingkan dengan keadaan perpustakaan di negara kita. Sudah pasti anda akan memilih perpustakaan ini. Semua kemudahan disediakan seperti kemudahan asas yang meliputi air minuman sejuk dan panas, tandas, lampu membaca, ruang duduk yang banyak serta internet. Cuma koleksi buku inggerisnya terlalu terhad.

Perlu anda semua ketahui bahawa tempat-tempat yang dinyatakan ini semuanya dalam jarak berdekatan. Saya berpendapat anda memerlukan sehari untuk melawat semua tempat ini dengan selesa.

Pastikan anda melawat tempat-tempat ini apabila berada di Xinbeitou.
Beitou Hot Springs
Hell Valley
Beitou Hot Spring Museum
Perpustakaan

No comments: