Wednesday, December 10, 2008

Muzium Istana Kebangsaan Taiwan



Lawatan ke muzium merupakan idaman saya setiap kali berada di luar negara dan kali ini saya melawat Muzium Istana Kebangsaan Taiwan. Perjalanan ke tempat ini juga agak mudah kerana daripada Taipei anda hanya perlu mengambil MRT line merah menuju ke stesen Shilin dan turun di pintu keluar nombor 1. Di luar pintu itu anda akan menunggu bas yang bernombor 304 yang membawa anda terus ke muzium tersebut kerana itulah tempat terakhir bas itu berhenti.


Perjalanan bas tidak begitu lama. Kalau tidak silap saya sekitar 20 minit sahaja. Pemandangan yang indah turut dapat dihayati kerana kawasan ini dikelilingi oleh gunung. Kawasan hijau begitu banyak di kira kanan jalan. Mungkin ini memberi sedikit ketenangan kepada kesibukan bandaraya. Sebagai rakyat Malaysia saya rasa sedikit ceria melihat perubahan fizikal geografi ini.

Muzium ini ada tiga tingkat dan saya paling berminat ialah tingkat terakhir yang memaparkan batu jade yang diukir menjadi sayur kobis. Di atas sayur kobis itu terdapat belalang. Bentuk yang unik ini menggambarkan kemurahan rezeki terutama buat mereka yang berkeluarga. Jade ini juga unik kerana warna jade itu begitu menarik. Pengukir jade ini benar-benar menghargai kesenian kerana menggunakan warna semula jadi jade itu dan menjadikan ukiran jade itu kobis. Memang canggih.

Satu lagi perkara yang saya nampak ialah kebanjiran pelancong dari Jepun ke muzium ini. Saya membuat anggapan peribadi bahawa unsur atau pengaruh Jepun terhadap masyarakat negara ini memang besar.

Saya mengambil masa yang lama di situ dan mengagumi kepekaan masyarakat di sini terhadap khazanah negara mereka. Mungkin ini perkara yang perlu ada dalam diri masyarakat yang ingin berjaya iaitu menghormati khazanah lama mereka. Dalam perjalanan balik menaiki bas saya teringat Malaysia dan muzium kita. Sering juga saya ke sana dahulu tetapi tidak seramai ini saya lihat pengunjung muzium kita. Malah, kita tidak mempunyai muzium sebanyak ini di negara kita. Agaknya kenapa?

No comments: